Al Jazeera buys Al Gore's Current TV news network

Planned relaunch as Al Jazeera America this year


Pan-Arabic news network Al Jazeera has acquired Current TV, the small cable news network cofounded by one-time presidential hopeful Al Gore, for an undisclosed sum.

Current TV's present line-up of programming will continue for three months, The New York Times reports, after which it will be phased out to make way for a new network that will most likely be branded Al Jazeera America.

Initially, at least, the revamped network will offer a simulcast feed of Al Jazeera English, the group's current English-language channel, which is broadcast out of Doha, Qatar. (Al Jazeera is owned and operated by the government of Qatar.)

Sometime later in 2013, however, the broadcaster plans to relaunch the channel as a targeted outlet offering 60 per cent American-produced programming, according to sources.

Little if any of Current TV's existing programming is likely to survive the transition, those same sources say, although "Al Jazeera may absorb some Current TV staff members."

If Current TV's content disappears altogether, however, it will be mourned by few. The network is available in roughly 60 million of the 100 million US households, but its viewership is low, with only about 42,000 people watching it on any given evening, according to Nielsen ratings.

As one might expect of a venture founded by Gore, Current's programming typically leans left, including talk shows by former New York governor and attorney general Eliot Spitzer and California lieutenant governor Gavin Newsom.

It's not clear whether Al Jazeera plans to continue that tradition as it seeks to cater to American audiences, but programming on its primary channels has often stood in stark contrast to that found on US networks.

Many in the US were first introduced to Al Jazeera in the early 2000s when it chose to broadcast video statements made by al-Qaeda members, a practice that drew harsh criticism from US politicians. Other lawmakers criticized the broadcaster's decision to show graphic footage from the Iraq war.

Such moves have given Al Jazeera a spotty reputation among Americans, which has hampered its ability to establish a foothold in the US market. The purchase of Current TV gives it a built-in audience – albeit a relatively small one – thanks to Current's existing distribution deals with cable and satellite networks.

Those deals might still not be enough to give Al Jazeera the leverage it needs, however. According to Forbes, Time Warner Cable did not approve of the sale and has said it will drop Current TV from its roster, most likely even before it relaunches under the Al Jazeera brand.

If other operators follow suit, the Current TV acquisition could prove to be a costly blunder for the controversial broadcaster, which is rumored to have paid as much as $400m to acquire Current TV. ®


Other stories you might like

  • UK Home Secretary delays Autonomy founder extradition decision to mid-December

    Could be a Christmas surprise in store from Priti Patel

    Autonomy Trial Autonomy founder Mike Lynch's pending extradition to the US has been kicked into the long grass again by the UK Home Office.

    Lynch is wanted in the US to stand trial on 17 charges of fraud and false accounting. He is alleged to have defrauded Hewlett Packard investors over the sale of British software firm Autonomy in 2011.

    Continue reading
  • Want to buy your own piece of the Pi? No 'urgency' says Upton of the listing rumours

    A British success story... what happens next?

    Industry talk is continuing to circulate regarding a possible public listing of the UK makers of the diminutive Raspberry Pi computer.

    Over the weekend, The Telegraph reported that a spring listing could be in the offing, with a valuation of more than £370m.

    Pi boss, Eben Upton, described the newspaper's article as "interesting" in an email to The Register today, before repeating that "we're always looking at ways to fund the future growth of the business, but the $45m we raised in September has taken some of the urgency out of that."

    Continue reading
  • All change at JetBrains: Remote development now, new IDE previewed

    Security, collaboration, flexible working: Fleet does it all apparently

    JetBrains has introduced remote development for its range of IDEs as well as previewing a new IDE called Fleet, which will form the basis for fresh tools covering all major programming languages.

    JetBrains has a core IDE used for the IntelliJ IDEA Java tool as well other IDEs such as Android Studio, the official programming environment for Google Android, PyCharm for Python, Rider for C#, and so on. The IDEs run on the Java virtual machine (JVM) and are coded using Java and Kotlin, the latter being primarily a JVM language but with options for compiling to JavaScript or native code.

    Fleet is "both an IDE and a lightweight code editor," said the company in its product announcement, suggesting perhaps that it is feeling some pressure from the success of Microsoft's Visual Studio Code, which is an extensible code editor. Initial language support is for Java, Kotlin, Go, Python, Rust, and JavaScript, though other languages such as C# will follow. Again like VS Code, Fleet can run on a local machine or on a remote server. The new IDE uses technology developed for IntelliJ such as its code-processing engine for features such as code completion and refactoring.

    Continue reading

Biting the hand that feeds IT © 1998–2021